2-daagse masterclass: ontwerp een gewéldige employee experience
In deze 2-daagse training nemen we je mee in de wereld van employee engagement en employee experience. Oftewel: we nemen je mee in de positieve en negatieve ervaringen (raak- en afhaakmomenten) van medewerkers in het contact met de organisatie tijdens de verschillende fasen die zij doorlopen in de employee journey.
We reiken je een samenhangend model aan (Integrated Employee Engagement Model ©) om dit in kaart te brengen en onderliggende vraagstukken goed te doorgronden.
Vervolgens ‘kantelen’ we het perspectief en gaan we met behulp van design thinking in een zogenaamde ‘pressure cooker’ aan de slag om de ervaringen van de medewerker te herontwerpen (met als doel het werkgeluk van medewerkers te vergroten en de doelstellingen van de organisatie te behalen).
“Don’t jump to solutions!
Zorg dat je eerst het probleem écht goed doorgrondt (fall in love with the problem first)
vóórdat je in de oplossingenstand schiet!”
programma
In je eigen tijd en tempo maak je inspiratieopdrachten (filmpje kijken, blog lezen, vragen beantwoorden etc.) zodat we tijdens de trainingsdag lekker de vaart erin kunnen houden!
Tijdsinvestering: max. 1.5 uur
⭐️ KENNISMAKEN & KICKSTARTEN
> Kennismaken met elkaar, de leervragen en het programma.
> Intro Employee Experience (EX) en de veranderde wereld van werk
> Cijfers en onderzoek rondom EX.
⭐️ EMPLOYEE ENGAGEMENT
> Hoe verhoudt employee experience zich tot employer branding en employee engagement?
> Het Integrated Employee Engagement Model © als houvast om engagement-vraagstukken te identificeren (die we op dag 2 aanpakken).
⭐️ TOUCHPOINTS/MOMENTS THAT MATTER
> De belangrijkste momenten in de reis van medewerkers en inspirerende voorbeelden van andere organisaties.
⭐️ STAKEHOLDER ENGAGEMENT
> Aan de hand van een empathy map breng je de pains & gains in kaart en bepaal je een strategie om de verschillende partijen ‘mee’ te nemen in deze ‘kanteling van perspectief!
⭐️ WRAP UP
> Inzichten en leeropbrengsten van dag 1 en vooruitblik op voorbereidingen voor de design pressure cooker op dag 2.
In je eigen tijd en tempo maak je een aantal inspiratieopdrachten (filmpje kijken, blog lezen, vragen beantwoorden etc.) zodat we tijdens de trainingsdag lekker de vaart erin kunnen houden!
Tijdsinverstering: max. 1.5 uur
⭐️ TERUGBLIK & LEARNINGS SESSIE 1
‘Deep understanding’ van de vraagstukken & knelpunten, identificeren van het engagement plafond en kantelen van het perspectief.
⭐️ HET EMPLOYEE EXPERIENCE STATEMENT
Welke ervaring wil je de medewerker meegeven en hoe zorg je ervoor dat het EX-statement aansluit bij het werkgeversmerk en de cultuur?
⭐️ DESIGN THINKING IN VOGELVLUCHT
Wat houden de 5 stappen van design thinking in en hoe kun je ze toepassen? Je leert wat we bedoelen met divergeren & convergeren, reframen en de double diamond.
⭐️ PRESSURE COOKER: YEAH!
Vervolgens gaan we aan de slag met de pressure cooker en bijten we ons vast in employee journey mapping & design thinking:
- Empathize > Wat is de EX-challenge vanuit de organisatie gezien? Hoe ziet de employee journey er uit (incl. touch points en ‘moments that matter’)?
- Define > Hoe zou de experience die je de medewerkers wilt laten ervaren er uit moeten zien? Definieer stakeholders, persona’s en andere sleutelfiguren.
- Ideate > Bedenk creatieve oplossingen om afhaakmomenten om te zetten in raakmomenten. Filter & Prioriteer ideeën.
- Prototype > Bouw, visualiseer, schets het beoogde resultaat. Presenteer het prototype!!!
- Test * > Check of het idee aansluit/antwoord geeft op de challenge van stap 1. Wat vindt de medewerker, stakeholder of andere toehoorder?
* incl. pitch van het idee/de oplossing!
⭐️ WRAP UP
We brengen de learnings & inzichten van dag 2 bijeen en spreken kort de voorbereidingen voor de afsluitende sessie door.
Aan de hand van samenvattingen, reflectievragen en canvassen die mooi op een rijtje voor je staan op het online leerplatform, maak je een (begin aan jouw) eigen plan van aanpak.
Tijdens de afsluitende online groepssessie presenteer je dit aan je collega-deelnemers (zover mogelijk) voor tips & tops! 🚀
> ROAD MAP NAAR EMPLOYEE EXPERIENCE
Hoe kunnen we alles bij elkaar brengen en tóch klein beginnen?
Mini-prestentaties van de eigen plannen van aanpak!
> LET’S GO & KEEP IN TOUCH!
je neemt het volgende mee naar huis
🚀 een innovatieve en frisse kijk op het HR-beleid
🚀 een overzichtelijk model om integraal naar HR–vraagstukken te kijken;
🚀 concrete handvatten om de employee journey in kaart te brengen;
🚀 praktische handreikingen om een gewéldige EX te ontwerpen!
🚀 inspiratie en energie om meteen (met jouw collega’s) aan de slag te gaan*!
* Tijdens de masterclass besteden we ook aandacht aan het change plan (format van een roadmap) en maken we een begin aan het eigen plan van aanpak (eindopdracht na trainingsdag 2). Daarmee ben je klaargestoomd (letterlijk, in de pressure cooker :-)) om aan de hand van de 5-stappen van design thinking een gewéldige employee experience te ontwerpen, ontwikkelen en op te leveren!
herken je dit?
Dit zijn een aantal vragen die zeker beantwoord worden in de masterclass!
⭐️ Iedereen heeft het over employee experience. Is dit nou een hype, of moeten we het juist omarmen en er meteen mee aan de slag gaan?
⭐️ Wat is eigenlijk het verschil tussen employee engagement en employee experience?
⭐️ En hoe verhoudt employee experience zich tot employer branding?
⭐️ Is dit een methode die beter bij de candidate en onboarding experience past of kun je het ook bij andere (HR) vraagstukken gebruiken?
⭐️ En gaat het alleen om het verbeteren van de medewerker beleving, of ook te benadrukken wat al wél goed is?
⭐️ Wat is het verschil tussen doelgroepen, persoonlijke profielen en persona’s? Waarom juist werken met persona’s en hoe bepaal je ze?
⭐️ Hoe kunnen we HR-vraagstukken nou écht goed begrijpen en oplossingen vanuit de behoefte van de medewerker ontwerpen?
⭐️ En als we er dan mee aan de slag gaan, waar kan ik dan het beste beginnen en wie kan ik daar het beste bij betrekken?
⭐️ Hoe kunnen we employee experience een integraal onderdeel (of uitgangspunt?) van de HR-activiteiten maken?
⭐️ En wat is dan de impact op de manier van werken en organiseren binnen HR als we EX als uitgangspunt nemen?
voor wie?
Deze training is bedoeld voor HR (project)managers en andere (HR) professionals die concreet aan de slag willen gaan met employee experience of EX naar een next level willen brengen. We moedigen juíst ook collega’s vanuit o.a. Recruitment, Communicatie, IT en Facilities om mee te doen: want de Employee Experience is niet (alleen) van HR!
Ook een groot aantal (zelfstandig) adviseurs heeft deze training gevolgd als verdieping en specialisatie op hun HR-dienstverlening. Bekijk bij ‘Kosten & Voorwaarden’ voor de extra korting voor ZZP-ers.
groepsgrootte
We werken in kleine groepen (max 10 deelnemers) zodat er veel ruimte is voor persoonlijke aandacht!
data maart 2025 lichting
⭐️ trainingsdagen op locatie:
vrijdag 14 en 21 maart 2025
inloop 9.15 uur, start 9.30 uur – einde 16.30 uur
⭐️ inspiratie-opdrachten (e-learning):
vóóraf: vanaf 8 maart (1.5 uur)
tussendoor: vanaf 15 maart (1.5 uur)
achteraf: vanaf 22 maart (1.5 uur)
⭐️ online groepssessie:
vrijdag 11 april (9.00-10.30 uur)
locatie
We zijn te gast bij het inspirerende Seats2Meet op het bruisende Strijp-S in Eindhoven.
Een passende omgeving om creativiteit en energie te laten stromen!
kosten
⭐️ De kosten voor het programma bedragen € 1250,-, ex. btw.
Dit omvat de tweedaagse masterclass zelf (inclusief héérlijke lunch), de online wrap-up sessie, toegang tot het leerplatform voor een jaar met alle e-learning modules, trainingsmaterialen en canvassen.
⭐️ Early bird-aanbieding (inschrijven één maand van te voren):
– Korting op de reguliere prijs € 1250,- wordt € 1095,- (excl. btw);
– Bonus: online module ‘Trends & Ontwikkelingen’
– Extra: individuele online coaching-sessie!
⭐️ Als je met twee of meer inschrijft of heb je al eens eerder een training bij HR impact MAKERS gevolgd,
dan ontvang je nog eens 10% korting*.
⭐️ Ben je zelfstandig professional (kom je dus alleen en heb je nog niet eerder een training bij ons gevolgd).
dan maken we je graag nóg enthousiaster met 10% korting!
* één van de twee
facturatie & annuleringsvoorwaarden
facturatie
De factuur wordt 30 dagen vóór aanvang van de training verzonden of bij latere inschrijving op de dag van aanmelding. In alle gevallen dient het bedrag te zijn over gemaakt vóórdat de deelnemer aan het programma begint.
annuleringsvoorwaarden
Annulering van de aanmelding is kosteloos tot 30 dagen voor aanvang van de training.
Bij annulering tussen 30 en 15 dagen voor aanvang van de training wordt 50% van de kosten in rekening gebracht.
Bij annulering binnen 14 dagen voor aanvang van de training wordt 100% van de kosten in rekening gebracht
organisaties die eerder deelnamen
Eerdere deelnemers kwamen uit zowel grote als kleine organisaties, start-ups of grote multinationals (en alles wat daar tussen zit), profit en non-profit en van familie- tot beursgenoteerde bedrijven uit diverse branches. Met andere woorden: aandacht voor employee experience speelt overal!
ABN AMRO, Adecco, ADRZ, Alzheimer Nederland, Apanta, Architects, ARP, Avans Hogeschool, Berkvens Deuren, Cohesie. Dienst Justitiele Inrichtingen, Fontys Hogescholen, Giraffe HR (HR Talents), Innovation Space, International Card Services (ICS), Pharmerit, PriceWaterhouseCoopers, Raak Rotterdam, Stichting Radar, Stedin, Studyportals, TomTom, Topicus, TU/e, Vitam
Deelnemers hadden de volgende functies/rollen:
HR-adviseur, HR business partner, teamleider HR, HR-manager, HR-services medewerker, recruiter, employer branding specialist, communicatieadviseur, facility manager, IT-specialist, agile coach, product owner, HR systems & data medewerker, employee experience consultant, HR-consultant, Interim HR-manager, HR-projectmanager.
Een goede training waarin je een volledig beeld krijgt van de Employee Journey & Employee Experience.
Zowel hoogover als hoe hier vervolgens mee aan de slag te gaan.
De masterclass is interactief en goed toepasbaar in de praktijk.
De mens écht centraal zetten: veel organisatie zeggen het, maar in de praktijk blijkt het niet zo eenvoudig. Deze masterclass geeft je praktische inzichten over hoe je dit de dag daarna zelf aan kunt pakken in je eigen organisatie. Diepgang, volop mogelijkheid tot interactie en een goede afwisseling van theorie en ‘zelf doen’. Dat alles onder de bezielende leiding van Diana, die je aan het denken zet en helpt waar nodig. Zeer waarde(n)vol!
Hele leuke en interessante training! Weer op een interactieve manier opgezet (Diana style), dus niet zitten en luisteren maar meedoen. Flinke eyeopener dat we het wel logisch vinden om de externe klant wel centraal te zetten , maar waarom je interne klant (medewerkers) dan niet? Zeker aan te bevelen!